Reklama jest nieodłączną częścią każdego biznesu. Istnieją różne metody promocji: szeptanka, ulotki, ogłoszenia w telewizji, ogłoszenia w internecie, posty na Facebooku i jeszcze wiele innych. Ostatnio jedną z najpopularniejszych i najskuteczniejszych metod jest reklama w internecie. Codziennie miliony osób siadają przed swoimi telefonami, wpisują masę rzeczy w wyszukiwarkę, przewijają swoje facebookowe czy instagramowe tablice – a więc dlaczego by tego nie wykorzystać? Otóż reklama w wyszukiwarkach jest świetnym sposobem na pozyskanie klienteli czy zwyczajnych odbiorców do naszej firmy lub strony internetowej.
Taka reklama w obu przypadkach przebiegnie podobnie, ale efekty mogą być różne.
Powinniśmy dobrać odpowiednie słowa kluczowe ponieważ to one odgrywają dużą rolę. Pozornie powinniśmy wybrać popularne słowa kluczowe, które jednocześnie są jak najszersze znaczeniowo. Dla przykładu wyobraźmy sobie sklep internetowy sprzedający buty. Załóżmy, że udało się wybić na frazach takich jak „buty Adidas”, „buty Nike” czy „buty sportowe”. Z pewnością zostanie zauważony znacznie zwiększony ruch na stronie jak i ilość sprzedaży, ale wybicie się na tych frazach będzie bardzo kosztowne. Według wielu osób zdecydowanie lepszym sposobem jest tak zwany long-tail.
Polega on na tym, że nasze frazy są zdecydowanie dłuższe i rzadziej wpisywane, co za tym idzie, łatwiejsze do wybicia. Koszty wybicia frazy „buty Adidas rozmiar 43” będą zdecydowanie mniejsze niż wypromowanie słowa kluczowego „buty Adidas”. Badania przeprowadzone przez firmę iProspect w 2004 roku pokazują, że w 2002 roku najczęściej wpisywane frazy w wyszukiwarkę miały raptem jeden wyraz (pięćdziesiąt jeden procent). Dwuwyrazowe frazy zebrały trzydzieści siedem procent a trójwyrazowe już tylko dziesięć procent. Czterowyrazowe i pięciowyrazowe zapytania zajmowały okolice jednego procenta. Sytuacja zmieniła się w roku 2003 na korzyść dwuwyrazowych zapytań. Dwuwyrazowe osiągnęły wynik na poziomie 49 procent.
Jednak język polski jest skombinowany a to oznacza że istnieją setki możliwych kombinacji na jakie można wpisać dane słowo kluczowe. Skutecznie utrudnia to możliwość przewidzenia tego co użytkownik może wpisać jednak istnieją narzędzia pomagające w wyborze. Na przykład Keyword Suggestion Tool doradzi jakim słowom kluczowym powinniśmy się przyjrzeć. Często takie usługi również oferują zewnętrzne firmy, jednak powinniśmy być ostrożni i raczej specjalnie nie oszczędzać na tej usłudze ponieważ prawdopodobnie oparta na niej będzie cała nasza marketingowa strategia. Reklamowanie się w sieci nie jest łatwym orzechem do zgryzienia – oczywiście można się tego nauczyć, ale trzeba być na bieżąco z wszelkimi aktualizacjami i nowościami.
Da się to zrobić ponieważ internet to świetne narzędzie do wyszukiwania treści więc jeśli usiądziemy przed tematem i zaczniemy go zgłębiać to powinniśmy nauczyć się odpowiednio dużo na każdy temat – w tym przypadku o reklamie. Jeśli zakładamy biznes czy planujemy wypromować jakąś stronę internetową to z pewnością powinniśmy się zapoznać przynajmniej z podstawami danej dziedziny. Powinniśmy poznać słownictwo, które jest używane przez specjalistów od marketingu aby w razie wyboru zewnętrznej firmy móc się z nimi bez problemu porozumieć. Akurat w tej dziedzinie poprawna komunikacja jest niezwykle ważna ponieważ nie ma „instrukcji” na udaną reklamę – jasne, że istnieją pewne utarte schematy, które prawdopodobnie zadziałają w wielu znanym nam sytuacjach, ale prawdziwie skuteczna promocja jest tworzona indywidualnie dla każdej marki.
Utarte schematy są dostosowywane tak aby perfekcyjnie pasowały do tematyki czy budowania wizerunku firmy. Tutaj pies pogrzebany jest w szczegółach ponieważ to one często przeważają jeśli chodzi o walkę o klienta czy odbiorcę. Kojarzycie slogany? Tak pospolity jak biedronkowe „Biedronka, codziennie niskie ceny”, chyba każdy słyszał. Słowa „Każdy słyszał” są tutaj kluczowe ponieważ gdy w telewizji leci reklama i usłyszysz słowa „codziennie niskie ceny” to odruchowo myślisz o Biedronce.
Ikea nie posiada tak chwytliwego sloganu, więc gdy leci reklama i słyszycie, że mówią o meblach to waszą pierwszą myślą niekoniecznie będzie Ikea. Biedronka ze swojego sloganu zrobiła słowo kluczowe typu long-tail. Słowa te nie są bezpośrednio związane z marką, ale każdy wie czego się spodziewać po ich wpisaniu. Urok long-taila polega na tym, że tego typu frazy powstają niejako przypadkiem – są to często urywki tekstów, tagi czy nawet opisy przy naszych zdjęciach.