Jeśli jesteśmy początkującym pisarzem, stawiamy dopiero pierwsze kroki w branży i chcemy wydać naszą pierwszą książkę, w końcu zetkniemy się z trudnym zagadnieniem, jakim jest reklama książki. Jest to bardzo trudna rzecz dla praktycznie nikomu nieznanego autora. No ale skąd mamy być znani, skoro jeszcze nic nie opublikowaliśmy. Ten pierwszy raz, nasz debiut literacki pod kątem reklamowym będzie najcięższy. Będziemy musieli się natrudzić, żeby zdobyć upragnionych czytelników. Od czego powinniśmy zacząć? Musimy zastanowić się do kogo nasza książka ma trafić. Jaka będzie potencjalna grupa odbiorców?
Czy piszemy lekką powieść fantastyczno-przygodową dla dzieci i młodzieży, czy może coś poważniejszego i trudniejszego, przeznaczonego dla dojrzałych czytelników? Wiedza ta na pewno okaże się przydatna na późniejszych etapach reklamowania książki.
Rzeczą, którą warto posiadać jest własna strona internetowa lub blog autorski. Możemy tam napisać coś o sobie. Potencjalny czytelnik lubi wiedzieć nieco więcej o autorze, którego książkę ma przeczytać. Napiszmy podstawowe informację, opiszmy nasze zainteresowania.
Możemy też wspomnieć, co nas skłoniło do rozpoczęcia kariery pisarskiej. Jeśli zdecydujemy się na prowadzenie bloga, dobrze, żeby był on związany tematycznie z książką, którą chcemy wydać. Jeśli wydajemy książkę kulinarną, na blogu zamieszczajmy przepisy kucharskie. Jeśli nasza książka związana jest ze sportem i zdrowym stylem życie, ten blog również tego powinien dotyczyć. A jeśli wydajemy powieść fantasy lub grozy, możemy w pewien sposób opisywać na blogu tło powieści, świata w niej przedstawionego bohaterów.
Ciekawym dodatkiem będzie również opisywania anegdotek oraz śmiesznych i interesujących sytuacji, których doświadczyliśmy, pisząc książkę. Dobry rozwiązaniem będzie też zamieszczenie na blogu przedpremierowego fragmentu książki. Czytelnik będzie mógł stwierdzić, czy styl pisania mu odpowiada i czyta się mu przyjemnie, co pozwoli na łatwiejsze podjęcie decyzji dotyczącej kupna książki.
Powinniśmy dodać nasze dzieło do serwisów związanych z książkami. Są to strony takie jak: Biblionetka, Lubimyczytac czy NaKanapie. Serwisy te zrzeszają naprawdę duża liczbę miłośników książek, więc jest duża szansa, że właśnie poprzez te serwisy nasza książka do kogoś dotrze.
Reklama książki to również, a może i przede wszystkim, recenzje
Wiele osób przed zakupem książki czyta recenzje. Chcą dowiedzieć się jak jest o niej opinia, co jest w niej najciekawszego, a jakie ma słabe elementy. Pewne jest, że przeczytane recenzje w dużym stopniu wpłyną na to, czy zainteresowana osoba zdecyduje się kupić książkę czy też nie. Jeśli będą pozytywne opinie, jest duża szansa że dokona zakupu. Przy negatywnych recenzjach niestety szanse na to maleją. Rozsyłajmy naszą książkę do blogerów oraz portali internetowych, które tematycznie związane są z literaturą. Zasada jest taka, że naszą książkę powinniśmy wysyłać za darmo (w wersji papierowej lub ebooka) i nie proponujmy żadnego wynagrodzenia za napisanie recenzji. Nie ulega wątpliwości, że wpłynęłoby to na obiektywność recenzenta. Trudniej jest wystawić negatywną opinię komuś, kto nam za wystawienie tej opinii dodatkowo zapłacił.
Zatrzymajmy się na dłużej przy reklamowaniu książki w mediach. Oprócz Internetu możemy zgłosić się także do prasy. Zarówno tej ściśle specjalistycznej, związanej z literaturą, jak i do tej lifestylowej, która przykładowo poświęca jedną czy dwie strony swojego numeru książkom. W prasie literackiej wyślijmy nasz utwór do krytyków i zaproponujmy im recenzje.
Jeżeli nasze dzieło przypadnie im do gustu, będzie to naprawdę duży krok, aby reklama książki zaczęła przyjmować oczekiwany przez nas bieg. Natomiast w magazynach lifestylowych możemy liczyć na krótką notkę w zapowiedziach o nadchodzącej premierzy naszej książki. Oczywiście też pod warunkiem, że utwór wywoła pozytywną reakcję wśród redaktorów pisma. A jeżeli dysponujemy odpowiednimi środkami możemy w takiej gazecie wykupić płatną reklamę. Na taką reklamę można sobie pozwolić również w Internecie.
Przeróżne portale, blogi i serwisy oferują możliwość reklamowania poprzez bannery reklamowe widoczne na stronie.
No i na koniec rzecz bardzo ważna, szczególnie przy wydawaniu pierwszej książki, skontaktujmy się z wydawnictwami. W końcu gdzieś musimy to nasze dzieło wydać. Wysyłajmy elektroniczną wersję książki do różnych wydawnictw, a jeżeli to, co napisaliśmy jest naprawdę dobre, mamy dużą szansą, że ktoś zdecyduje się wydać naszą pozycję.