Każda osoba będąca właścicielem strony internetowej, bloga lub sklepu internetowego prędzej czy później spotka się z tematyką SEO i będzie musiała się z tym zmierzyć. Oczywiście im wcześniej zacznie to robić, tym lepiej dla osiąganych efektów. Jak nietrudno się domyślić liczba stron w internecie rośnie lawinowo każdego roku.
Dzisiaj bowiem postawienie własnej strony internetowej nie wymaga już specjalistycznej wiedzy i niemal każdy jest w stanie samodzielnie sobie z tym poradzić. I jak pokazuje życie ludzie bardzo chętnie z takiej możliwości korzystają. Oczywiście jakość stron, które powstają jest bardzo różna. Jeśli więc właściciel strony traktuje ją poważnie i chce zapewnić swoim czytelnikom najwyższą jakość i treści dopasowane do ich potrzeb, musi zainteresować się tematyką pozycjonowania i optymalizacji.
Optymalizacja strony seo obejmuje szereg czynności, które należy wykonać, aby poprawić widoczność pozycjonowanej strony w wynikach wyszukiwania na dane zapytanie. Można zlecić całość tych zadań firmie, która się tym zajmuje albo znaleźć specjalistę od seo, który pracuje jako freelancer. Można także część zadań wykonać samodzielnie. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne zadanie, jak mogłoby się na początku wydawać.
Pierwszą rzeczą, jakiej należy się przyjrzeć są aktualnie istniejące treści na danej stronie. Korzystając z narzędzi analitycznych należy zbadać zachowanie użytkowników oraz interakcje jakie mają oni z obecnymi na stronie tekstami. Wiele tego typu narzędzi dostępnych jest zupełnie za darmo, więc warto z nich korzystać już od samego początku. Jeśli wcześniej strona nie była powiązana z takim narzędziem to na zebranie danych będzie trzeba trochę poczekać. Ogólnie rzecz ujmując można w ten sposób dowiedzieć się w jaki sposób internauci trafiają na daną stronę, na jakie treści natrafiają, jak dużo czasu spędzają na stronie oraz ile średnio podstron przeglądają w trakcie swojej wizyty. W ten sposób można więc poznać listę słów kluczowych, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę by trafić na stronę.
Następnie należy zastanowić się czy treść strony, na jaką wchodzą z takiego typu wyszukiwania daje im najlepszą możliwą odpowiedź na stawiane przez nich pytanie. Jeśli na przykład po kilku sekundach wychodzą ze strony to można wysnuć wniosek, że nie dostają tego, czego szukali. Analizując różne dostępne treści, wyszukiwane słowa i frazy kluczowe można zastanowić się, w jaki sposób można poprawić treści, które znajdują się na stronie. Być może należy nadać im inne tytuły? Może dobrze by było rozbudować niektóre artykuły o nowe treści, zadbać o lepsze formatowanie tekstu. Zastosować w treści słowa kluczowe, które są wyszukiwane. W dalszej kolejności trzeba stworzyć strategię dla tworzenia kolejnych treści, które będą ukazywać się w najbliższym czasie.
Duże znaczenie ma nadawanie każdej podstronie odpowiedniego opisu oraz tytułu
Chodzi o takie parametry jak meta description oraz title. Nie są one zupełnie istotne z punktu widzenia pozycjonowania jako takiego, ponieważ nie mają żadnego wpływu na pozycję strony w wyszukiwarce. Ale ma duże znaczenie dla użytkownika. Ponieważ treści te są widoczne w wynikach wyszukiwania. Powinny więc być dobrze zoptymalizowane, po to, by zachęcać użytkownika do kliknięcia w dany link i wejścia na stronę.
Pominięcie tej czynności w pozycjonowaniu strony może być bardzo dużym błędem i może wiązać się z tym, że spora część internautów zignoruje stronę, ponieważ opis nie zachęci ich do wejścia na stronę. Podobna rzecz ma się z zawartością adresu URL. Adres przyjazny wyszukiwarkom oraz użytkowników składa się z tytułu danego wpisu, a nie z losowej plątaniny liter, cyfr i znaków specjalnych, z jakich składa się domyślny adres url na wielu stronach.
Badania pokazują, że strony internetowe, gdzie obok treści tekstowych znajdują się również grafiki czy zdjęcia są zdecydowanie bardziej atrakcyjne. Część informacji zdecydowanie lepiej pokazać w formie wizualnej niż tekstowej. Poza tym dobre zdjęcie może być czasami jednym z głównych czynników, które zachęcą część czytelników do zapoznania się z treścią wpisu. Dlatego na wielu stronach umieszcza się grafiki. Ale błędem, jaki jest często popełniany jest brak dodawania do nich opisów.
Chodzi o to, że każde zdjęcie powinno zawierać uzupełniony atrybut alt. Jest to treść, która wyświetli się na stronie, gdyby z jakiegoś powodu zdjęcie nie mogło zostać wczytane. Warto zastosować tam frazę kluczową, ponieważ atrybut ten ma wpływ na pozycjonowanie. Już tylko te kilka prostych czynności może znacząco poprawić pozycję strony w internecie i zwiększyć ilość odwiedzających ją czytelników.