Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że firmy częściej konkurują ze sobą, aniżeli działają we wspólnym interesie. Okazuje się jednak, że kooperacja również może przynieść wymierne korzyści dla wszystkich stron. Doskonałym tego przykładem jest cross marketing, czyli marketing krzyżowy. Warto poznać bliżej to pojęcie i sprawdzić jakie korzyści może przynieść współpracującym ze sobą firmom.
Co to jest cross marketing?
Przez cross marketing rozumiemy współpracę przynajmniej dwóch firm, których oferty wzajemnie się uzupełniają i nie stanowią dla siebie bezpośredniej konkurencji. Za główny cel cross marketingu uważa się lepsze dotarcie do wspólnej grupy odbiorców. Kluczową kwestią w cross marketingu jest właściwy dobór partnera do współpracy. Promowane wspólnie produkty lub usługi muszą bowiem mieć ze sobą coś wspólnego. Dzięki temu cała współpraca będzie wiarygodna. Oczekiwanym efektem takiej współpracy jest zakup przez Klienta produktów obu współpracujących firm. Flagowym przykładem cross marketingu jest współpraca producenta sprzętu AGD (pralek) z firmą produkująca proszek do prania. Co ciekawe strategia cross marketingu może łączyć ze sobą zupełnie niepowiązane marki. Tak było w przypadku świetnie znanej kampanii „Bueno Czwartki”, w której sieć multipleksów obniżyła cenę biletów na seans kinowy po okazaniu odpowiedniej liczby opakowań po batonikach. To potwierdza, że nawet produkty, które nie mają ze sobą nic wspólnego, mogą tworzyć bardzo efektywne crosspromocje.
Jakie korzyści może przynieść cross marketing?
Celem współdziałania w ramach cross marketingu mają być wymierne korzyści wizerunkowe oraz sprzedażowe. Tego typu kooperacja ma także bardzo pragmatyczny wymiar finansowy. Koszty reklamy rozkładają się przecież na dwa budżety. Wśród głównych korzyści płynących z cross promocji możemy wymienić przede wszystkim powiększenie grupy Klientów. Jeśli firmy w sposób naturalny się uzupełniają, a ich grupy docelowe są spójne, to mają dużo większą szansę na powiększenie grona swoich Klientów. Razem dużo efektywniej przyciągają Klienta i skłaniają do zakupu lub skorzystania z usługi. Jeśli natomiast grupy docelowe Klientów dwóch firm pokrywają się tylko częściowo, to współpracując ze sobą, każda z tych firm ma szansę dotrzeć do zupełnie nowego grona potencjalnych nabywców.
Wspomnieliśmy już wcześniej o kwestii związanej z podziałem kosztów reklamy. Jest to bardzo duża zaleta cross marketingu. Wydanie wspólnych materiałów promocyjnych, spotów w telewizji oraz Internecie dzieli się w tym przypadku na pół. To pozwala albo zaoszczędzić część środków, albo pokusić się o organizację kampanii z jeszcze większym rozmachem.
Istotną korzyścią jest również przenikanie się wizerunków, a tym samym i wartości, którym hołdują obie firmy. Spójność w kwestii misji współpracujących firm pozwala im na stworzenie platformy porozumienia i w konsekwencji współdziałanie nad kreowaniem pozytywnego wizerunku.
Choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, to faktem jest, że cross marketing jest zjawiskiem obecnym na rynku od dawna. Począwszy od lodówek wypełnionych Coca-Colą, aż po „Bueno Czwartki”.