Bez właściwego marketingu trudno sobie wyobrazić prowadzenie biznesu z realnymi zyskami. Każdy, kto chociaż chwile pracował w handlu bądź w sektorze usług, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak ważnym aspektem jest pozyskiwanie nowych klientów. Kanałów promocyjnych jest co niemiara. Skąd wiedzieć, który z nich będzie najbardziej efektywny i ile będą kosztowały poszczególne rozwiązania?
Tradycyjne kanały reklamowe
Jeszcze do niedawna rynek usług reklamowych był mocno ograniczony i promocja własnej działalności wiązała się z dużymi nakładami finansowymi. Nie ma co ukrywać, że wykupienie czasu antenowego w radiu czy telewizji to spory wydatek. Nieco tańsze były reklamy w prasie. W pewnym czasie ogromną popularnością cieszyły się ulotki reklamowe. W tym przypadku reklamodawca sam decydował o ich nakładzie, czyli pośrednio o kosztach promocyjnych.
Tradycyjne kanały reklamowe posiadają jednak wspólną wadę. Przekaz w nich kierowany jest do ogółu odbiorców. Większość z nich nie jest nawet zainteresowana konkretnym produktem czy usługą, przez co spora część wydatków to tak naprawdę pieniądze wyrzucone w przysłowiowe błoto. W jaki sposób można zoptymalizować nakłady na reklamę? Czy jest to w ogóle możliwe, aby ograniczyć wydatki na marketing i sprawić by przekaz reklamowy trafiał tylko i wyłącznie do odbiorców, których realnie można pozyskać jako nowych klientów? Okazuje się, że takie możliwości przed przedsiębiorcami otwiera Internet i reklamy w jednej z najbardziej popularnych wyszukiwarek – Google.
Jaką przewagę mają reklamy w Google?
Wśród zalet reklamowania się w Internecie można wymienić bardzo wiele aspektów. Przede wszystkim, dzięki zaawansowanym ustawieniom reklam można sprawić, by wyświetlały się one wyłącznie osobom, które poszukują danego produktu czy usługi. Warto wspomnieć także o kosztach, które są o wiele niższe niż w przypadku tradycyjnych nośników reklamowych.
Co więcej, to reklamodawca sam określa budżet reklamowy – w skali miesiąca. Reklamy wyświetlane są do wyczerpania limitu na koncie, a dzięki systemowi rozliczeń pay per click, koszty naliczają się dopiero w przypadku bezpośredniej reakcji użytkownika na konkretną reklamę.
Możliwości reklamowe w Google
Google oferuje szereg różnych możliwości reklamowych. Jedną z najbardziej popularnych jest system Google AdWords, czyli tak zwane płatne wyniki wyszukiwania. Reklamy tekstowe wyświetlają się równolegle do naturalnych wyników wyszukiwania, z tą różnicą, że pozycja, na której wyświetla się strona nie zależy od jej miejsca w rankingu wyszukiwarki, a od wysokości stawki za reklamą ustanowionej przez reklamodawcę.
Reklamy tekstowe to tylko jedna z możliwości. Innym sposobem promocji swojej działalności w sieci są reklamy banerowe wyświetlane w sieci powiązanych stron. Ustawienia tematyczne reklam pozwalają skierować je na serwisy powiązane z treścią reklam przez co mają one szansę dotrzeć do faktycznie zainteresowanych użytkowników.
Ile kosztuje reklama w Google?
Teraz temat najważniejszy – ile kosztuje reklama w Google? Na to pytanie niestety bardzo trudno jest dać jednoznaczną odpowiedź, ponieważ realne koszty reklam zależą od bardzo wielu czynników. W pierwszej kolejności należy wziąć pod uwagę specyfikę słów kluczowych. Reklamy skierowane na różne słowa kluczowe wyceniane są w zależności od ich popularności. Im większa konkurencja, tym reklamy będą droższe.
Związane jest to bezpośrednio z systemem aukcyjnym, na którym opiera się system reklamowy Google. Im więcej reklamodawców rywalizuje ze sobą o czołowe pozycje reklam, tym stawki za nie są wyższe. Wynika z tego, że fotograf reklamujący swoje usługi w dużym mieście musi liczyć się z większymi nakładami reklamowymi niż przykładowo firma działająca w jakiejś niszy.
Sposoby na obniżenie kosztów reklamowych
Nie oznacza to jednak, że reklamodawca zbankrutuje na samych reklamach. W przypadku niższego miesięcznego budżetu reklamowego, poszczególne reklamy będą się wyświetlały po prostu rzadziej. Warto także zadbać o dobrą treść reklamy, a także o odpowiednią stronę docelową, na którą reklama jest kierowana – w ten sposób można nieco obniżyć koszty reklam.
Ustawienia reklamowe umożliwiają kierowanie reklam tylko na określony obszar lub pozwalają wyświetlać reklamy w konkretnych godzinach, przez co także można ograniczyć miesięczny budżet. Jak widać, to ile kosztuje reklama w google zależy od bardzo wielu czynników. Specjaliści z agencji marketingowej z pewnością zadbają o to, aby klient zapłacił za reklamę jak najmniej.