Marketing internetowy vs. marketing tradycyjny

Kiedyś, kiedy Internet dopiero raczkował i służył do celów wyłącznie rozrywkowych lub informacyjnych, przedsiębiorcy, chcący pozyskać nowych klientów stosowali tradycyjne formy reklamowania się, jak np. spot reklamowy w telewizji, radio, wzmianka prasowa, plakat na billboardzie, czy ulotki, wręczane ludziom na ulicy do ręki. Dziś możliwości jest już o wiele więcej, a przede wszystkim można to robić łatwiej i przystępniej, czyli online. Jakie zalety ma marketing internetowy i dlaczego tak szybko i skutecznie udało mu się prześcignąć marketing internetowy?

Różnice między formami marketingu

Podstawową różnicą tych dwóch form marketingu jest przede wszystkim strategia. W tradycyjnym, staromodnym marketingu górującą strategią marketingową jest ATL (Above the line), czyli kierowanie reklam do masowego odbiorcy. Wybiera ona zazwyczaj te kanały, które mają szeroki zasięg i docierają do jak największej ilości odbiorców, przez co często jest ona niespersonalizowana i niedostosowana do konkretnego odbiorcy. Reklamy takie jak np. w telewizji, czy radio, chociaż mogą mieć określoną tematykę i grupę docelową, napotykane są przez osoby różnego pokroju, zarówno tych, zainteresowanych danym produktem, jak i tych, którzy jedynie co czują po zasłyszanej reklamie to irytacja. Drugą strategią marketingową jest BTL (Below the line), która zakłada reklamą spersonalizowaną i dostosowaną do odbiorców. Przykładem BTL jest właśnie marketing internetowy.
Więcej informacji: Potrzebujesz wsparcia w zakresie marketingu? Specjalista marketingu Michał Lembicz – sprawdź ofertę

Zalety marketingu cyfrowego

Digital marketing na tle swojego konkurenta, czyli marketingu tradycyjnego wyróżnia się pod wieloma względami. Pierwszą z tych zalet jest zazwyczaj o wiele niższy koszt, ponoszony przez reklamodawcę. Działania takie jak pozycjonowanie, czy prowadzenie profili w mediach społecznościowych kosztują w większości sytuacjach kilka, kilkanaście razy mniej niż reklama na nośniku zewnętrznym, czy radiowy sport reklamowy. Reklamy w tradycyjnym modelu są partyzanckie, pojawiają się niespodziewanie, w przeciwieństwie do reklam internetowych, które mogą być wyświetlane użytkownikowi w oparciu o jego historię przeglądania, czy zainteresowania. Co za tym idzie, internetowe sposoby promowania są skuteczniejsze w pozyskiwaniu klientów, niżeli reklamy kierowane do masowego odbiorcy. Kolejną kwestią, która lepiej prezentuje się w digital marketingu jest ocena i miara skuteczności reklamy, ponieważ istnieje wiele narzędzi analityki internetowych, pozwalających na zmierzenie m.in. ruchu na stronie, wyświetleń w wyszukiwarce, czy założonej konwersji. Każdy posiadacz strony internetowej może w łatwy sposób poznać frazy kluczowe, na jakie widoczna w wynikach jest jego witryna, w jakim wieku są użytkownicy, odwiedzający stronę, czy jakie produkty są najchętniej kupowane. Skuteczność reklam w telewizji, czy na budynkach jest zmierzyć bardzo ciężko, a niekiedy jest to niemożliwe. Dane statystyczne nie są tu dokładne, jak w przypadku Internetu, gdzie każdy użytkownik zostawia po sobie trwały ślad w postaci spersonalizowanych informacji o swoich zainteresowaniach, wieku, płci, lokalizacji itp.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here