# Z czego składa się model 3D?
## Wprowadzenie
W dzisiejszych czasach modele 3D są nieodłączną częścią wielu dziedzin, takich jak architektura, projektowanie gier, animacja, medycyna i wiele innych. Ale z czego tak naprawdę składa się model 3D? W tym artykule przyjrzymy się głównym elementom, które tworzą trójwymiarowe modele.
## 1. Punkty (Vertices)
### 1.1. Definicja punktów
Punkty, zwane również wierzchołkami, są podstawowymi elementami modelu 3D. Są to pojedyncze punkty w przestrzeni trójwymiarowej, które określają pozycję obiektu. Punkty są zazwyczaj reprezentowane przez trzy współrzędne: x, y i z.
### 1.2. Tworzenie punktów
Punkty mogą być tworzone ręcznie przez artystę, ale często są generowane automatycznie przez oprogramowanie do modelowania 3D. Istnieje wiele technik generowania punktów, takich jak skanowanie 3D, tworzenie proceduralne i wiele innych.
## 2. Krawędzie (Edges)
### 2.1. Definicja krawędzi
Krawędzie są liniami łączącymi dwa punkty w modelu 3D. Są one używane do definiowania kształtu obiektu i określania jego konturu. Krawędzie są zazwyczaj niewidoczne w finalnym renderingu, ale są istotne podczas tworzenia modelu.
### 2.2. Tworzenie krawędzi
Krawędzie są tworzone przez połączenie odpowiednich punktów w modelu. Można je rysować ręcznie lub generować automatycznie za pomocą narzędzi do modelowania 3D.
## 3. Powierzchnie (Faces)
### 3.1. Definicja powierzchni
Powierzchnie, zwane również twarzami, są płaskimi obszarami ograniczonymi przez krawędzie w modelu 3D. Są one używane do definiowania struktury obiektu i nadawania mu wyglądu. Powierzchnie są zazwyczaj reprezentowane przez trójkąty lub czworokąty.
### 3.2. Tworzenie powierzchni
Powierzchnie są tworzone poprzez połączenie odpowiednich krawędzi w modelu. Można je rysować ręcznie lub generować automatycznie za pomocą narzędzi do modelowania 3D.
## 4. Tekstury (Textures)
### 4.1. Definicja tekstur
Tekstury są obrazami lub wzorami, które są nakładane na powierzchnie modelu 3D. Są one używane do nadawania obiektowi kolorów, wzorów, tekstur i innych detali. Tekstury mogą być tworzone ręcznie przez artystę lub pobierane z zewnętrznych źródeł.
### 4.2. Tworzenie tekstur
Tekstury mogą być tworzone przy użyciu programów do grafiki komputerowej lub pobierane z bibliotek tekstur. Artysta może również malować tekstury ręcznie, aby uzyskać pożądane efekty.
## 5. Materiały (Materials)
### 5.1. Definicja materiałów
Materiały określają, jak światło oddziałuje z powierzchnią modelu 3D. Określają one właściwości takie jak kolor, połysk, przezroczystość i wiele innych. Materiały są istotne dla realizmu i wyglądu modelu.
### 5.2. Tworzenie materiałów
Materiały mogą być tworzone przy użyciu specjalistycznego oprogramowania do modelowania 3D. Artysta może dostosować różne parametry materiałów, aby uzyskać pożądane efekty wizualne.
## 6. Animacje (Animations)
### 6.1. Definicja animacji
Animacje są sekwencjami zmian w modelu 3D, które tworzą iluzję ruchu. Mogą obejmować przemieszczanie się obiektu, zmiany kształtu, efekty cząsteczkowe i wiele innych. Animacje są często używane w filmach, grach i reklamach.
### 6.2. Tworzenie animacji
Animacje mogą być tworzone przy użyciu specjalistycznego oprogramowania do animacji 3D. Artysta definiuje kluczowe klatki, a oprogramowanie interpoluje pomiędzy nimi, tworząc płynne przejścia.
## 7. Oświetlenie (Lighting)
### 7.1. Definicja oświetlenia
Oświetlenie odgrywa kluczową rolę w wyglądzie modelu 3D. Określa ono, jak światło wpływa na powierzchnie obiektu i tworzy cienie, refleksy, odblaski i inne efekty. Oświetlenie jest istotne dla realizmu i atmosfery modelu.
### 7.2. Tworzenie oświetlenia
Oświetlenie jest tworzone przy użyciu specjalistycznego oprogramowania do renderowania 3D. Artysta może dostosować różne parametry oświetlenia, takie jak kierunek, intensywność i kolor światła.
## 8. Renderowanie (Rendering)
### 8.1. Definicja renderowania
Renderowanie to proces generowania finalnego obrazu modelu 3D. Obejmuje on obliczanie oświetlenia, tekstur, materiałów i innych efektów
Model 3D składa się z wierzchołków, krawędzi i powierzchni.
Link tagu HTML: https://www.atvn.pl/