W dobie rosnącego rozwoju technologii i szeroko pojętej cyfryzacji każdego z aspektów naszego życia, to właśnie internetowa reklama jest jednym z podstawowych narzędzi, dzięki któremu nasz biznes może odnieść sukces.
Od ponad 10 lat obserwujemy dramatycznie wysoki wzrost konsumentów korzystających na co dzień ze smartfonów. Jeszcze 10 lat temu posiadanie smartfona było nowością na którą decydowały się tylko osoby młode. Obecnie dzięki znaczącemu zmniejszeniu się cen oraz zwiększeniu świadomości klientów, ze smartfonów korzystają osoby w każdym wieku, również te najstarsze.
Prawie każdy z nas, osób posiadających smartfona, jest przez całą dobę podpięty do internetu, również poza domem. Według ostatnich badań Deloitte obecnie około 80 procent Polaków posiada dostęp do co najmniej jednego smartfon. Około 50 procent korzysta natomiast z tebletów. Według badań Google 66% Polaków korzysta z internetu na swoich telefonach. Są to znaczące liczby, które świadczą o bardzo dużym zasięgu treści wysyłanych na telefony komórkowe.. Dlatego też reklama z użyciem właśnie urządzeń mobilnych jest tak bardzo kusząca i efektywna.
Istnieje bardzo wiele sposobów na zareklamowanie naszych produktów w internecie.
Reklama mobilna jest często wskazywana jako najlepszy wybór jeśli chodzi o sposoby na popularyzację naszej marki wśród klientów korzystających z internetu, a tym samym z urządzeń mobilnych. Posiada ona bardzo wiele zalet obok których potencjalny odbiorca nie jest w stanie przejść obojętnie i dzięki rozpowszechnieniu się urządzeń mobilnych zyski z tej formy reklamy rosną z roku na rok.
Najpopularniejszym i jednym z najlepszych systemów, które korzystają z reklam mobilnych jest Google Ads (kiedyś AdWords). Jest to system reklamowy, który został uruchomiony przez Google jeszcze w październiku 2000 roku. Pozwala on na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki od Google, a także na stronach internetowych, które współpracują z Google w ramach Google AdSense.
Czym jest jednak sama reklama mobilna?
Jak sama nazwa wskazuje, jest to typ reklamy cyfrowej, który wyświetlany jest na stronach internetowych oraz w aplikacjach (np. w YouTube). Wyświetlane są one najczęściej w witrynach, które są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem mobilnym. Reklama mobilna różni się od internetowej. Wynika to z różnic w specyfice korzystania z urządzeń mobilnych.
Reklamy mobilne dzielą się na kilka wyraźnie różniących się od siebie typów. Należą do nich reklamy:
1. Tekstowe.
2. Graficzne.
3. Video.
4. Reklamy typu „Tylko połączenie”.
5. Reklamy aplikacji.
Najczęściej wybieranym typem reklamy są reklamy tekstowe. Wynika to z ich ceny, która jest zauważalnie niższa niż w przypadku reklam graficznych czy video.
Wśród reklam graficznych wartymi nadmienienia są tzw. reklamy displayowe. Urządzenia mobilne nie obsługują reklam flashowych, dlatego reklamy displayowe wykorzystują najczęściej formaty .gif, .jpg lub .png. Wśród reklam typu display na urządzenia mobilne wymienić można:
– banery
– slidery
– interstatiale
– mobile rectangle
Bardzo specyficznym typem reklamy displayowe jest rich media – jest to format reklamy wykorzystujący elementy interaktywne oraz cechy specyficzne typowo dla smartfonów, np. geolokalizację. Rich media stawia przede wszystkim na większą interakcję z odbiorcą, dzięki czemu reklamy te są o wiele efektywniejsze, ale i niestety droższe w procesie tworzenia i rozpowszechniania.
Przy tworzeniu każdego z typów reklam należy mieć na uwadze fakt, że będą one wyświetlane najczęściej na małym ekranie smartfona, na stronie internetowej włączonej w trybie mobilnym. Oznacza to, że jej rozmiary należy dostosować właśnie do takiego formatu. Bezpośrednie przekładanie normalnych reklam kierowanych na urządzenia stacjonarne (komputery osobiste) bezpośrednio na urządzenia mobilne bardzo często może skończyć się porażką.
Drugą rzeczą, o której należy pamiętać przy tworzeniu reklam mobilnych jest dostosowanie naszych stron, do których reklama ma prowadzić, pod kątem urządzeń mobilnych. Bardzo ważne jest tutaj nie tylko samo projektowanie strony, ale również jej czas ładowania. Strona, która zbyt długo się wczytuje, zostanie najzwyczajniej w świecie opuszczona przez naszego potencjalnego klienta i to jeszcze zanim zdoła się ona załadować.
Trzecim elementem, który jest ważny i kluczowy jest odpowiednie kierowanie reklamą. Musi być ono dostosowane do telefonów komórkowych. Oznacza to, że dobrze skierowana reklama będzie wyświetlała się wyłącznie osobom posiadającym smartfona.